Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


KRESZ

2008.10.15

Előljáróban csak annyit szeretnék mondani, hogy 1967-ben szereztem jogosítványt, átéltem már KRESZ módosítást és azt is láttam, hogy a gyengébben megfogalmazott szabályok esetében a mai, szabályokra fittyet hányó világban is kialakul egy konszenzus. Ez ugyan nem a legjobb megoldás, de az önszabályozás itt is működik, mint minden magára hagyott rendszerben.

 

Szerintem ez a legnagyobb gond! Vannak szabályok, amiket nem tartanak be a közlekedők, de nem is szükséges, mert nincs közlekedés-rendészet, aki ellenőrizné a betartását. Persze nagyon sokan vannak olyanok, akiknek a jelenlegi ellenőrzési szint is sok, mert éppen mostanában buktak meg gyorshajtáson, vagy lejárt forgalmival, vagy érvénytelen jogosítvánnyal közlekedtek. Ők a jelenlegi ellenőrzést is soknak tartják.

 

De nézzük meg a tényleges problémákat is!

 

Értelmetlen sebességkorlátozások: Sok település korlátozza 30-40 km-ben a belterületen való haladás sebességét. Ez már csak azért is nevetséges, mert a szabályosan közlekedő autót még a traktorok is letolják az útról. Ehhez most a gyalogosok feltétlen előnyét próbálják megfogalmazni a zebrán. A közlekedésben résztvevők felelőssége teljesen átcsúszik az autósok felelősségébe. Nincs semmi felelőssége a figyelmetlen gyalogosnak, kerékpárosnak, lovaskocsival közlekedőnek. Eddig legalább volt némi esélye az autósnak, hogy a féktávolságon belül elé lépő gyalogos volt a hibás és számára "csak" a baleset idegromboló emléke marad.

 

Nem akarom védeni azokat az autósokat, akik gátlástalanul száguldoznak az utakon, de valószínűleg kevesebben vannak, mint a szabályokra ügyelő társaik. Ezeket a "vagányokat" ki kell szűrni az utakról, de a jelenlegi helyzetben nincs lehetőség erre. Az autózás megszüntetésére irányuló igyekezetben hozott szigorú rendelkezéseket az eddig is szabálytalankodók soha sem fogják betartani. A végeredmény az lesz, hogy a haladási sebesség lecsökken a XVII. századi lovaskocsik szintjére, míg a balesetek száma 1 %-kal csökkenni fog!

 

A motorosokat segítő elképzelések: Ma már egy 50 cm3 -es moped is képes gyorsabban menni, mint a belterületen általában megengedett 50 km/ó. A kicsiktől a nagyokig a legtöbb motoros célja az, hogy mindenképpen gyorsabban haladjon, mint az autók. Előszeretettel előznek jobbról és gondolkodás nélkül előzik az araszoló autósort úgy, hogy nem foglalkoznak a szembejövőkkel, akik a legtöbb esetben az útpadkára húzódnak a száguldó motorosok elől. Amennyiben lehetőségük lesz a kocsik között a lámpáknál előretolakodni, akkor ezt a lehetőséget jognak fogják tekinteni és ezt szóvá is teszik. Meggondolták a jogalkotók, hogy hány motoros mehet a sor elé? Hol fognak elférni? A szokásos nagy gázadással történő indulásnál egyből a motorversenyek rajtjának zavaros helyzete alakulhat ki! A "nagymotorok" megkülönböztetés is lassanként nevetséges lesz, mert egy 400 cm3-es robogóval igen gyorsan lehet  lépegetni. Ugyanakkor ki fogja ellenőrizni azt, hogy a szkafanderbe öltözött motoros vezethet-e országúti rakétát?

Kerékpárutak kialakítása: A legtöbb helyen látszik a tervezők dilemmája. Meg kell építeni egy kerékpárutat, de olyan olcsón, hogy még véletlenül se szolgálja a biztonságos közlekedést! A saját tapasztalataim alapján elmondhatom, hogy a nyomvonalvezetés olyan, hogy sok helyen váratlan és fölösleges irányváltásra kényszerítik őket, amit természetesen nem tartanak be és így rögtön kialakulhat váratlan helyzet. A "hülye" gyalogos, aki azt hiszi, hogy a felfestett kerékpárúton fog a kerékpáros menni, nagyon csodálkozik, amikor elüti a biciglista. Érdekes a buszmegállóknál felfestett kerékpárút is, mert a buszra várók nem veszik figyelembe, hogy jöhet mögülük egy kerékpár! Az útkereszteződéseknél ki fogja lassításra kényszeríteni a végre felgyorsult kerékpárost? A legjobb az a "forgalomszervezési elv", hogy pusztuljon a férgese! Erre jó példa az olyan, a városból kivezető kerékpárút, ahol rávezetik a kerékpárost egy egyirányú utcára, de senki sem gondolt a hazakerekezőkre, akik így a forgalommal szemben kénytelenek megközelíteni a zárt pályás kerékpárutat!

Azt a példát, amit említettem, megoldották! Így valószínű, hogy nem fog egy suhanc kiordítani a kocsijából, hogy "Nem ismered a táblát?", pedig én már akkor autót vezettem, amikor ő még meg sem született!

Végiggondolta valaki azt, hogy a szabályozás arra kötelezi a szabályozót, hogy ellenőrizzen? Ha ezt nem teszi, akkor a mai Magyarországi helyzet alakul ki! A közlekedésben résztvevők saját érdekeik figyelembevételével kialakítanak egy íratlan szabályrendszert, amit többé-kevésbé betartanak, mert nem akarnak biztosítóhoz, rendőrségre, bíróságra járni. Ugyanakkor a közlekedésben résztvevők közül a gyalogosok és a kerékpárosok csak a tapasztalati KRESZ ismeretekkel rendelkeznek. A motorizált közlekedők felelőssége jelenleg, hogy azok, akiknek csak néhány bulvárlap szalagcíme alapján van ismerete a közlekedés szabályairól, nehogy megsérüljenek.

Most már eleget morogtam! Senki nem fogja megfizetni azt, ha megpróbálnék megoldást találni erre a bonyolult problémára! Nem is akarom ezt felvállalni, de legalább kiírtam magamból a kétségeimet.

Utóirat: Gyönyörű és jó minőségű a Szilágyi Erzsébet fasor kerékpárútja, mégis van egy vagány kerékpáros, aki az autók között közlekedik. Semmilyen szabálytalanságot nem követ el, csak egyet: nem a számára kijelölt sávot használja! Az ilyen vagány kerékpárosok fognak a piros lámpánál a járda mellé húzó autóba belerohanni, mert az utas ki szeretne szállni.

Készüljünk fel a balesetek átstruktúrálódására! Egyre több lesz az olyan baleseti hír, amelyben száguldó kerékpáros elütött a járdán egy két éves gyereket és segítségnyújtás nélkül továbbhajtott. Kerékpáros tettest csak kerékpáros rendőr tud elkapni! Minden más jármű esélytelen!

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.